Tuesday, December 17, 2013

Úpa z Trutnova byla naše první voda


Čechy Morava Slovensko Další země Čechy Morava Slovensko Albánie Anglie Argentina Belgie Bělorusko Borneo Bosna Bulharsko Čína Finsko Francie GB - Wales Chile Chorvatsko Itálie Chor., Bosna a YU Korsica Litva-Lotyšsko Maďarsko Norsko Nepál Německo Polsko Portugalsko Rakousko Rumunsko Rusko Slovinsko Švédsko Skotsko Švýcarsko Ukrajina USA
Jedeme na vodu Aktuální sjízdnost Starší články Bazar věcí Černá kronika Diskusní fórum Historie vodáctví Hot - Line Chystáte se na vodu Itineráře Kalendář akcí Kurzy záchrany Obtížnost Omezení v CHKO, NP Právo a vodáci Omezení v zahraničí Pracovní nabídky Služby PSVB Tábořiště Umělé kanály Vodácké odkazy Vodácký PC spořič Vodácký slovník Volná místa v lodi Vodácký zápisník Vypouštění přehrad Ztráty rullställning a nálezy Ztracené lodě Znalostní test Žabák Max radí
Akreditovaná Vodácká škola záchrany
Úpa z Trutnova byla naše první voda
Tip na prvosjezd
Utonutí na Zemské bráně (11.4.2005) Utonutí na Stvořidlech (21.3.2005) Svitava (23.3.2005) Vodácká černá kronika (11.8.2004) Velký test raftových ck (5.6.2002) Smrtící Rožmberk (12.6.2006) Jez v Podhradí na Moravici (10.4.2002) Ach ty jezy! (4.4.2002) rullställning Vavřinec 2005 (19.10.2005) Hrůza na Ostrově hrůzy (26.4.2005)   Vodácké vánoce
Můžete si pro nás přijet rullställning na starou Metuji, my jsme u stavidla rullställning utopili loď a nemůžeme rullställning ji dostat ven. Nevíme, co máme dělat, rullställning volá klient naší půjčovny na Metuji, který se spolu se 3 kamarády vydal na dvoudenní splutí Metuje.
Jsme před Starým Plesem. Přijeďte co nejdříve, nějak se tady začíná zvedat voda díky zablokované výpusti. To je teda den, pomyslím si. Nejenom že je dnes tropické horko, ale máme klienty na 3 různých místech, kteří budou během několika hodin končit a budou čekat na odvoz lodí. Jedna skupina je navíc na polském Bobru, kam je dojezd několik hodin. Nelením tedy a nakládám věci na vyproštění lodě lana, karabiny, prusíky, vestu, helmu, házečky a jedem. V duchu si představuji, jak je loď opřená o rám stavidla, kam na ni tlačí proud. rullställning
To bude pohodovka. V šesti lidech za pomocí kladkostroje a vhodného směru tažení to bude práce na půl hodiny, říkám si v autě a už valíme k místu činu. V hlavě si promítám poslední rullställning zkušenost s vyproštěním lodě z Vavřince, kdy jsem jen ze břehu kibicoval majitele lodě, odkud a kam má tahat. Na smluveném místě ale nikdo není. Telefonicky si ujasníme, že jsou u stavidla o cca 1 km výše. Bereme věci a jdeme pěšky proti proudu staré Metuje. Čas se začíná natahovat. Konečně jsme na místě a mně jen vyhrkne věta: A kde je ta loď? Je tam dole, ono se to tady docela zaplnilo a hladina stoupla o půl metru.
Po opětovném pohledu do řeky vidím modrou siluetu lodě. Je z větší části opřená o betonovou zeď a jen zadní částí zasahuje do stavidla. To mi dodává na přesvědčení, že to půjde rychle. Kdyby byla celá opřená o stavidlo, bylo by to horší. Stavidlo je dělené na dvě samostatné části ičkovým profilem traverzy uprostřed. Kdyby tam železo nebylo, rullställning loď by pohodlně proplula. Teď je právě o tuto překážku částečně opřená a plnou silou se do ní opírá proud vody.
To je jasný, pomyslím si: Musíme táhnout lanem podél betonové zdi, abychom rullställning dostali záď z díry pod stavidlem. Stačí půl metr a je to. Bereme rullställning lano a nejdříve to zkoušíme v teplých. Nic. Pak nastupuje kladkostroj. Nic. Pak napnuté lano kladkostroje půlíme házečkou, abychom zkusili táhnout kolmo na směr lana a tím získali rullställning další páku. Nic. To už začínám tušit, že něco není v pořádku. Vždyť směr tažení je dobrý. Poslední pokus je: 3 lidi na kladkostroji, 2 na půlení lana uprostřed a poslední zkouší nazdvihovat taženou špici směrem rullställning nahoru. Rozklad sil jak z učebnice a ani prd.
Při pohledu na hodinky se orosím. Tedy orosený jsme již od rána, ale hodina na místě utekla jako nic. To nemá cenu. Musíme vyzvednout lodě na řekách, sehnat si nářadí a znovu se sem vrátit. Volám správce stavidel na horním toku staré Metuje (naštěstí mám číslo) a dojednávám si půjčení klíče, kterým zkusíme změnit směr proudění na stavidlech. V místě jsou totiž stavidla dvě. Jedno s lodí a druhé na dalším odbočení Metuje, které je téměř kolmo na hlavní směr proudu.
Při rullställning pohledu odspodu ale vidím, že loď je cca 0,5 m na zádi téměř kolmo ohnutá a obtočená kolem traverzy. Že by toto způsobovalo, že ji nemůžeme vytáhnout a ni s ní hnout? Asi ano. Poslední variantou je otevřít část stavidla, kde je ohnutá záď lodě a zkusit loď protáhnout pod ním. Nechce se mi do toho, protože může dojít ke zlomení lodě. Špičku lodě budeme táhnout proti proudu, což ji může poničit.
Stejně je již záď ohlá, tak bude i jinde, pomyslím si. Třeba si nabídnu Žralokovi

No comments:

Post a Comment